Blog entry by Başak Büşra Berber

Picture of Başak Büşra Berber
by Başak Büşra Berber - Friday, 26 March 2021, 1:40 PM
Anyone in the world

Okul öncesi hazırlık (aynı zamanda anaokuluna hazırlık olarak da adlandırılabilir), bir çocuğun okul öncesi ortamına, rutinlerine ve beklentisine sorunsuz ve başarılı bir geçiş ve entegrasyon yapmaya hazır olmasını ifade eder. Okul öncesi, anaokulu veya kreş hangisi olursa olsun farklı bir ortamı işaret eder. Beceri beklentileri, iyi kurulduğunda hem öğretmenlerden hem de çocuklardan öğrenmeyi kolaylaştıran sosyal, dil, oyun, fiziksel ve öz bakım yeteneklerini içerir. Biraz aktif planlama ile ebeveynler okul öncesi hazırlık konusunda yardım alabilirler.

Okul Öncesi Hazırlık Neden Önemlidir?

Okul öncesi hazırlık için yapı taşı becerilerinin geliştirilmesi, okul öncesi öğretmenlerinin bir çocuğun sosyal etkileşim, oyun, dil, duygusal gelişim, fiziksel beceriler, erken okuryazarlık, aritmetik ve ince motor becerileri alanlarında becerilerini genişletmesine ve daha da geliştirmesine olanak tanır. Okul öncesi programına girişten önce bu becerilere temel oluşturulması, genellikle çocuğun okul öncesi ortama daha başarılı bir giriş yapmasını sağlar.

Bu, arkadaş edinme ve onları korumadaki sosyal etkileşimi, öz bakım becerilerini (tuvalet ve beslenme çantalarını bağımsız olarak yönetebilme gibi), hayal kırıklığına yaşa uygun tepkiler göstermek ve öfke nöbetlerini kontrol etmek için duygusal düzenlemeyi, oyun olarak yetkin fiziksel becerileri yansıtabilir. Akranlarıyla (hem bağımsız olarak hem de tek başına) etkileşimde bulunmanın yanı sıra hem dinleme (örn. grup oyunu talimatları) hem de konuşma (arkadaşlarıyla) için dil becerileriyle meşgul olmayı kazandırır.

Okul Öncesi Hazırlık Gerekli Yapı Taşları Nelerdir?

Öz düzenleme: Bir göreve veya duruma uygun duygu, davranış, dikkat ve etkinlik düzeyini elde etme, sürdürme ve değiştirme becerisidir.

Duyusal işleme: Çevrede ve kişinin kendi vücudunda dikkat, davranış ve öğrenmeyi etkileyen duyusal uyarımın doğru şekilde işlenmesi.

Alıcı dil (anlama): Grup yönergeleri ve akran etkileşimi için sözlü dili (kelime bilgisi, talimatlar, sorular, kavramlar) anlama.

İfade edici dil (dili kullanma): Yaşa uygun dilbilgisine (örneğin 'o' zamirlerini doğru şekilde kullanma) ve kelime sırasına sahip cümleleri oluşturmak, belirli kelimeleri kullanmak ve basit bir hikaye anlatmak.

Artikülasyon: Bireysel sesleri kelime ve cümlelerde açıkça telaffuz etme yeteneği.

Yönetici İşlevselliği: Daha yüksek düzeyde akıl yürütme ve düşünme becerileri (örneğin, istenen yapının nasıl yapılacağını bulmak, malzemeleri toplamak ve süreçteki zorlukların üstesinden gelmek).

Duygusal gelişim / düzenleme: Duyguyu algılama, düşünceyi kolaylaştırmak için duyguyu bütünleştirme, duyguları anlama ve duyguları düzenleme becerisi. Aynı zamanda yaşa uygun bir şekilde bir hayal kırıklığına yanıt vermek ve öfke nöbetlerini 'kontrol altına almak' veya bir üzüntüden hızla iyileşmek anlamına gelir.

Sosyal beceriler: Başkalarıyla karşılıklı etkileşime girme (sözlü veya sözlü olmayan), başkalarıyla uzlaşma ve sosyal normları tanıyıp takip edebilme becerisiyle belirlenir.

Planlama ve sıralama: İyi tanımlanmış bir sonuç elde etmek için sıralı çok adımlı görev / aktivite performansı.

Okul Öncesi Hazırlık Eğitimi ile Eğlenmek

Büyük güne hazırlanmak için önceki haftalarda yapabileceğiniz çok şey var. Ancak çabalarınızı düşük tutmaya çalışın. Bu dönüm noktasından çok büyük bir anlaşma yaparsanız, çocuğunuz heyecanlanmaktan çok endişelenebilir. Eğlenceye odaklanmanızı sağlayacak bazı fikirler bulabilirsiniz.

Okul öncesi fikrini keşfetmek için hayali oyunu kullanın.

Sırayla ebeveyn, çocuk ve öğretmen olun. Annenize ve / veya babanıza güle güle demek, ceketinizi çıkarmak, şarkılar söylemek, hikayeler okumak,  dışarıda oynamak ve kestirmek gibi yaygın günlük rutinleri uygulayın. Çocuğunuza, anaokulunun eğleneceği ve öğreneceği iyi bir yer olduğuna dair güvence verin. Sorularına sabırla cevap verin. Bu, çocukların kaygılarını azaltarak daha kontrollü hissetmelerine yardımcı olur.

Okul öncesi ile ilgili kitaplar okuyun.

 Okul başlamadan önce yaz boyunca çocuğunuzla paylaşmak için birkaç tane hikaye kitabı seçin. Hikaye ve karakterlerin nasıl hissettiği hakkında konuşun. Çocuğunuzun nasıl hissettiğini sorun.

Kendi kendine yardım becerilerini geliştirerek bir oyun yaratın.

Bu beceriler arasında ceketinin fermuarını açmak, ceketini bir kancaya asmak, sırt çantasını takmak, ayakkabılarını bağlamak yer almaktadır. Örneğin, çocuğunuzla ayakkabılarını ne kadar çabuk giyebileceğini görmek için bir "yarış" yapmak isteyebilirsiniz. Birlikte okul oyunu oynadığınızda, çocuğunuza ceketini çıkarma, sırt çantasını fermuarlama gibi pratik yapma şansı verebilirsiniz. 

Yeni anaokulunuzda oynayın.

Çocuğunuzun anaokulunu birlikte ziyaret edin. Çocuğunuzla okulu ne zaman gezebileceğinizi sorun. Çocuğunuz programa başlamadan önce okul bahçesinde birkaç kez oynayın. Bu ziyaretler, çocuğunuzun bu yeni ortamda rahatlığını ve güvenini arttırır.


[ Modified: Friday, 26 March 2021, 1:45 PM ]